Lier Actueel - Lierinbeeld

×
Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld
☰ Menu

Bedrijvenpark Duwijck lanceert energiegemeenschap


Lier, 11 mei 2026: Op bedrijvenpark Duwijck in Lier is een energiegemeenschap gelanceerd door vzw Duwijckpark, POM Antwerpen en energiecoöperatie ZuidtrAnt binnen het Europese project WESHARE, in samenwerking met de stad Lier. Met dit initiatief willen de partners lokaal opgewekte energie efficiënter delen en zo bedrijven op het terrein ondersteunen in hun verduurzaming en energiebeheer. Het bedrijventerrein Duwijck bevestigt zo zijn ambitie om verder uit te groeien tot een toekomstgericht en duurzaam bedrijvenpark.

Wat Duwijck uniek maakt, is de combinatie van individuele inspanningen van bedrijven met een sterke focus op samenwerking en collectieve oplossingen die de zelfvoorziening van de groep versterken.

Samenwerking als sleutel tot energiezekerheid
De energiegemeenschap brengt bij de start een zestiental bedrijven en 2 gebouwen van de stad Lier samen, met de ambitie om verder te groeien. Door lokaal energie op te wekken, onder meer via zonnepanelen, en overschotten te delen binnen de gemeenschap, kunnen bedrijven hun energieverbruik optimaliseren en hun afhankelijkheid van de energiemarkt verminderen.

“Wat hier op Duwijck gebeurt, sluit perfect aan bij waar wij als POM Antwerpen op inzetten: bedrijventerreinen waar bedrijven samen hun energie duurzaam en slim organiseren”, zegt Luk Lemmens, voorzitter van POM Antwerpen en eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen. “Het is bijzonder waardevol om te zien hoe dit bedrijvenpark, dat POM Antwerpen heeft ontwikkeld, vandaag uitgroeit tot een concreet voorbeeld van hoe samenwerking tussen bedrijven kan leiden tot meer energie-efficiëntie, zelfvoorziening en veerkracht. Duwijck toont dat collectieve energie-oplossingen niet alleen haalbaar zijn, maar ook een belangrijke hefboom vormen voor de bedrijventerreinen van de toekomst.”

Sterke fundamenten voor duurzame groei
Duwijckpark viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan en wordt beheerd door vzw Duwijckpark, waarin de bedrijven zelf actief betrokken zijn. Het park werd destijds ontwikkeld met een duidelijke duurzaamheidsvisie, met aandacht voor waterhuishouding, CO₂-reductie en een doordachte ruimtelijke inrichting. Van bij de start werd ingezet op energiezuinigheid en groene stroom, zowel via contracten als via eigen opwekking. Daarnaast werd het terrein ingericht met onder meer gemeenschappelijke waterbekkens, ruime fietspaden en publieke parkeerinfrastructuur. Die basis vormt vandaag het vertrekpunt voor verdere innovatie, waaronder de uitbouw van de energiegemeenschap.
“Als Duwijckpark hebben we altijd vooruitgekeken”, zegt Jan Lemmens, voorzitter van vzw Duwijckpark. “Naast individuele optimalisaties willen we vooral inzetten op samenwerking. Door collectieve oplossingen te ontwikkelen – zoals energiedelen en gezamenlijke investeringen - versterken we onze zelfvoorziening en maken we ons als groep veerkrachtiger.”

Slim energiedelen in de praktijk
Samen met ZuidtrAnt wordt binnen het Europese project WESHARE een concreet model uitgerold om energiedeling tussen bedrijven mogelijk te maken. Ook de expertise en begeleiding van POM Antwerpen spelen hierin een belangrijke rol.
“Energiegemeenschappen maken het mogelijk om lokaal opgewekte energie maximaal te benutten”, zegt Peter De Vliegher van ZuidtrAnt. “Door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, creëren we een systeem dat zowel economisch als ecologisch voordeel oplevert voor alle betrokken partijen.”
Daarnaast wordt gekeken naar bijkomende investeringen zoals een wijkbatterij, extra zonnepanelen en gedeelde laadinfrastructuur om het energiesysteem verder te versterken.

Ook stad Lier stapt mee in het verhaal
De stad Lier neemt actief deel aan de energiegemeenschap en ziet hierin kansen op zowel economisch als maatschappelijk vlak.
“Als lokaal bestuur willen we actief onze rol opnemen in de energietransitie”, zegt Bert Wollants, schepen van duurzaamheid van de stad Lier. “Door samen te werken met onze bedrijven kunnen we productie van groene energie efficiënter inzetten en bijdragen aan een duurzamer en betaalbaarder systeem voor de hele gemeenschap.
(MSL/foto’s prov. Antwerpen)